Millist infot pean jagama pangaga, kui võtan laenu?

7. jaanuar 2022

Laen on finantskohustus, mis tuleb aja jooksul tagasi maksta. Selleks, et pangalt laenu saada, tuleb pangaga jagada ausalt informatsiooni enda finantsharjumuste kohta, et pank saaks otsustada, kas ja millises summas on laenuandmine võimalik.

Kui sooviks on võtta laenu, siis kõige esimesena tuleb teha pangale laenu taotlemise avaldus, kus on juba kirjas esimesed küsimused. Laenutaotlused erinevad sõltuvalt pangast, kuid need võivad erineda ka sõltuvalt taodeldava laenu liigist. Näiteks kodulaenu taotlusel palutakse üldjuhul esitada rohkem informatsiooni, kui väikelaenu taotlusel. Kodulaenutaotlusel võidakse näiteks küsida infot omafinantseeringu suuruse kohta ja juba väljavalitud või võimaliku ostetava kinnisvara kohta. Väikelaenu taotlusel neid küsimusi enamasti ei küsita. 

Laenutaotlusel palutakse lisaks isiku- ning kontaktandmetele kirja panna ka enda varaline seisund, see tähendab nii regulaarseid sissetulekuid,  kuid kindlasti ka finantskohustusi. Näiteks info varasemalt sõlmitud liisingulepingute, väikelaenulepingute, krediitkaardilepingute ja muude selliste laenulepingute kohta. Lisaks võidakse paluda esitada informatsiooni muuhulgas ka regulaarsete kulutuste kohta majapidamisele. Majapidamiskulude alla loetakse näiteks üürimakseid, kulutusi toidule, kommunaalkuludele, sideteenustele, kindlustusmaksetele ja muud taolised kulud. 

Pank võib küsida selgitusi kannete kohta

Pank võib küsida infot ka hariduse, töökoha või laenu eesmärgi kohta. Mõningatel juhtudel palub pank peale laenutaotluse esitamist esitada täiendavat infot või dokumente ka laenutaotlusel toodud info tõendamiseks. Näiteks võib pank paluda esitada pangakonto väljavõtte. Kuna pangal on kohustus laenutaotlusel esitatud andmeid kontrollida ja vajadusel ka täpsustada, siis võib pank küsida veel lisaküsimusi. Kui pangal on ligipääs laenutaotleja pangakonto väljavõttele, siis võidakse teinekord küsida selgitusi sealsete kannete kohta. Põhjuseks võib olla näiteks suurema summa laekumine vahetult enne laenutaotluse esitamist või ka lihtsalt ülekande juurde märgitud ebaselge selgitus ülekande põhjuse kohta.  

Pangale tuleb esitada vaid tõene ja terviklik informatsioon oma sissetulekute ja kohustuste kohta. Ka lisaküsimustele tuleb vastata ausalt, siis saab pank abistada laenuvõtjat selles osas, et  võetav laen oleks mõistlik ja taotleja suudab selle tagasi maksta. Samuti on panga kohustus teavitada laenu võtjat võimalikest tagajärgedest ja riskidest juhul, kui tekib laenu tagasimaksmisega probleeme. Olukorras, kus pangal puudub vajalik informatsioon laenutaotleja krediidivõimelisuse hindamiseks, peab ta laenu andmisest keelduma. Pank peab olema veendunud selles, et laenu võtja suudab võetava laenu ettenähtud aja jooksul ka tagasi maksta.

Rohkem uudiseid

3110.22
Finantsinspektsioon korraldas 8. novembril kell 11-12 avaliku veebiseminari „Miks Eesti vajab finantsombudsmani?“. Kui olud muutuvad majanduses keerulisemaks, tekib inimestel rohkem probleeme ja eriarvamusi finantsteenuste kasutamisel. Tihti suudetakse eriarvamused mõistliku suhtlemise abil lahendada. Kuid kahjuks sama tihti neid vaidlusi lahendada ei suudeta. Või lahenevad need vaidlused…
1210.22
Eesti Pank ja Finantsinspektsioon korraldavad koolivaheajal, 27. oktoobril kell 11–13 õpetajatele eelregistreerimisega majanduse ja rahatarkuse seminari, kus saab ülevaate Eesti ja euroala majanduse seisust ning populaarse rahatarkuse raamatu autor räägib oma teosest. Lisaks tutvustatakse saksa autori Bodo Schäferi bestselleri „Koer nimega Money” põhjal ettevalmistatavaid töölehti. Eesti Panga...
1509.22
Eesti Pank ja Finantsinspektsioon korraldavad 17. septembril kell 11–16 Eesti Panga muuseumis traditsioonilise perepäeva. Oodatud on pered koos lastega, sugulastega, sõpradega – toredaid tegemisi jagub igas vanuses külastajaile. Eesti Panga muuseumis toimuv perepäev kannab tänavu pealkirja „Ettevõtlik pere”. Oma pereettevõtte loo räägib Carmen Catering ning MTÜ Ettevõtlusküla eksperdid aitavad...