FI-le esitatud kaebused puudutavad peamiselt makse- ja krediiditeenuseid

21. jaanuar 2025

Finantsinspektsioonile (FI) esitati mullu finantsteenuste kohta kokku 374 kaebust, aasta varem oli pöördumisi 389. Suurem osa kaebustest oli seotud makse- ja krediiditeenustega.

Võrreldes varasemate aastatega laekus makse- ja krediiditeenuste valdkonnas rohkem kaebusi seoses pettustega – võimalikust pettusest anti teada 35 korral ehk kolmandiku võrra rohkem kui aasta varem. Samuti oli probleeme teenustasu suuruse, makse teostamise, konto sulgemise, teenuste tingimuste ja (reklaami)pakkumistega. Kaebuste arv püsis enam-vähem samal tasemel mis 2023. aastal.

FI arvestab kaebustega oma järelevalvelise töö planeerimisel, juhib vajadusel turuosaliste tähelepanu mõnele probleemile või tendentsile ning annab välja soovituslikke juhendeid. Näiteks uuendas FI 2024. aasta sügisel soovituslikku juhendit „Nõuded kliendikaebuste menetlemisele“, mis suunab inspektsiooni järelevalve all tegutsevaid ettevõtteid menetlema kaebusi läbipaistvalt, efektiivselt ja süsteemselt. Kaebuste menetlemise protsessist saadava informatsiooni abil on muu hulgas võimalik parendada teenuseid ja tooteid ning tõsta teeninduse kvaliteeti.

Juhul kui finantsteenuse pakkuja tegevuse osas on tekkinud arusaamatus või rahulolematus, siis tulekski esmalt pöörduda teenusepakkuja enda poole. Probleemi olemust ja võimalikke lahendusi on võimalik selgitada telefoni teel, kuid edasise selguse huvides on mõistlik teenusepakkujaga suhelda kirjalikult. Kui teenusepakkujaga suheldes ei jõuta lahendusele või ei saada piisavat selgust, võib sõltumatu nõu ja selgituste saamiseks pöörduda FI poole.

Inspektsioon võib esitada kaebuse alusel teenusepakkujale järelepärimise, et saada selgitusi ja kontrollida, kas viimase tegevus üldiselt vastab seadusele. Lisaks saab inspektsioon teavitada võimalustest, kuhu vaidluse lahendamiseks pöörduda ehk kuhu ja kellele esitada kaebus. FI-l puudub aga kaebuste lahendamise õigus, mistõttu ei anna FI hinnanguid järelevalve all oleva ettevõtte tegevuse õiguspärasusele ega lahenda vaidlusi sisuliselt.

Üksikute kaebustega saaks tegeleda FI siis, kui inspektsiooni juures tegutseks finantsombudsman. FI on rääkinud juba aastaid sellest ning käinud välja ka õigusloomealgatuse, et inspektsiooni juures hakkaks tegutsema finantsombudsman, kelle roll oleks lahendada tarbija ja finantssektoris tegutsevate ettevõtete vahelisi vaidlusi.

Kaebuse esitamise vormi leiab Finantsinspektsiooni veebilehelt.

 

Loe veel:

Rohkem uudiseid

Oktoobri koolivaheajal kutsusid Eesti Pank ja Finantsinspektsioon õpetajaid uurima rahatarkust eriilmeliste mõjutajate nurga alt. Õpetajate seminari peamiseks teemaks olid seekord tegurid, mis meie majanduslikku ja finantsilist olukorda mõjutada võivad. Anti ülevaade globaalsete muutuste mõjust Eesti tarbijale, käsitleti rahast tuleneva stressikäitumise psühholoogiat ning räägiti finantssektori…
Euroopa järelevalveasutused (EBA, EIPOA ja ESMA) andsid täna tarbijatele hoiatuse, tuletades meelde, et krüptovaradesse investeerimine võib olla riskantne ning õiguslik kaitse – kui seda üldse on – võib sõltuvalt krüptovarast olla piiratud. Hoiatusele on lisatud ka teabeleht, mis selgitab, mida uus ELi krüptovarade määrus MiCA ( Markets in Crypto-Assets Regulation ) tarbijatele tähendab. Kõik…
Eesti Pank, Finantsinspektsioon ja Eesti Väitlusselts korraldasid noortele 25. septembril väitlusürituse Eesti Panga muuseumis, kus argumenteeriti teemadel „Sularaha tulevik on ebakindel“ ja „Finantspettuste vähendamiseks peaks finantsteenuste kasutamine muutuma keerulisemaks“. Sularaha tuleviku teemalist väitlust eksperdina kommenteerinud Eesti Panga ökonomisti Peeter Luikmeli sõnul olid…